Wyższy podatek bankowy już od lutego 2016

Ustawa dotycząca wprowadzenia wyższego podatku bankowego w Polsce została przegłosowana przez Sejm 29 grudnia 2015 roku. Teraz jej rozpatrywaniem zajmie się Senat. Ustawa ma wejść w życie od lutego 2016 roku – i to wraz z wprowadzonymi poprawkami, z którymi została przyjęta przez parlamentarzystów. Co dokładnie oznacza wprowadzenie tej ustawy i jak wyglądała debata nad nią?

Spór w Parlamencie

Wprowadzenie podatku bankowego – i pomysł dodatkowego podwyższenia wcześniejszej propozycji rządzących – wywołał w Parlamencie ostry spór. Jak pokazują badania, również obywatele boją się, iż odbije się to bezpośrednio na ich kieszeniach. Celem rządzących jest jednak uderzenie w korporacje finansowe, które wyzyskują Polaków – między innymi pobierając od nas jedne z najwyższych opłat za usługi bankowe w Europie.

Ostatecznie – mimo burzliwych dyskusji – ustawa została przyjęta większością głosów. I to wraz z zaproponowaną w ostatniej chwili zmianą, która podwyższyła jeszcze podatek z 0,39% na 0,44% rocznie. Za ustawą opowiedzieli się parlamentarzyści z Prawa i Sprawiedliwości, a także część ugrupowania Kukiz’15 i PSL. Przeciwko byli posłowie z Platformy Obywatelskiej oraz Nowoczesnej. Tylko jeden parlamentarzysta wstrzymał się od głosu w tej sprawie.

Podatek bankowy – co to takiego?

Wokół podatku bankowego narosło tak wiele dyskusji, że część obywateli nie wie już, czego on dokładnie dotyczy. Warto zatem nadmienić, że objęte nim zostaną nie tylko banki, ale również zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, jak również firmy pożyczkowe. Na razie zwolniony z podatku został Bank Gospodarstwa Krajowego. Rządzący dodają, że w przyszłości i inne, państwowe banki zostaną objęte ulgą – o ile powstaną.

Celem opodatkowania sektora finansowego jest uzyskanie dodatkowych funduszy w budżecie, na realizację flagowych postulatów wyborczych partii PiS – między innymi programu 500+. W ustawie uwzględniono również wartość aktywów wolnych od podatku dla każdej grupy instytucji finansowych.

Prowadzenie księgowości może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza na początku działalności gospodarczej. Podstawowe kroki to wybór formy opodatkowania, zgłoszenie działalności do odpowiednich urzędów oraz założenie firmowego konta bankowego. Warto również rozważyć korzystanie z oprogramowania do księgowości, które ułatwia prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów. Jednak jeśli obawiasz się, że samodzielne rozliczenia pochłoną zbyt dużo Twojego czasu, warto zastanowić się nad współpracą z biurem rachunkowym. Profesjonalne wsparcie pozwala uniknąć błędów i skupić się na rozwijaniu biznesu. Biuro rachunkowe w Wołominie to doskonały wybór, jeśli zależy Ci na indywidualnym podejściu, precyzyjnych rozliczeniach i terminowości. Skorzystanie z usług ekspertów to również większy spokój w przypadku kontroli urzędowych czy konieczności interpretacji przepisów podatkowych. Właściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych nie tylko pozwala uniknąć problemów prawnych, ale także pomaga lepiej zarządzać finansami Twojej firmy.