Jak ozusowanie umów zlecenie wpłynie na finanse przedsiębiorców?

Wielu przedsiębiorców korzysta z zatrudniania pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych, zwłaszcza umów zlecenie. Ma to związek ze znacznie niższymi kosztami ponoszonymi w związku z tym na rzecz Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Należy powiedzieć, że od stycznia takie działania nie będą miały większego sensu, ponieważ wchodzą w życie przepisy dotyczące ozusowania umów zlecenie, tzw. śmieciówek.

Zgodnie z uchwalonymi przepisami, pracodawca zatrudniający na umowie zlecenie pracownika będzie miał obowiązek odprowadzenia składek do ZUS do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Na przypomnienie zasługuje fakt, że taka pensja minimalna w 2016 roku wyniesie 1850 zł brutto. Automatycznie, wzrosną koszty ponoszone przez pracodawców w związku z zatrudnianiem pracowników – na umowach o pracę i w kontraktach cywilnoprawnych.

Według statystyk, w Polsce na umowach śmieciowych, czyli umowach cywilnoprawnych pracuje około 2 mln Polaków, z czego 1,5 mln jest zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie, a 0,5 mln na umowę o dzieło. Pracodawcy wyraźnie nadużywają takich kontraktów, gdyż w wielu przypadkach powinny one być przekształcone na umowy o pracę. Potwierdzają to kontrole Państwowej Inspekcji Pracy, które wykazały w 2014 roku, że 15 proc. zawartych umów zlecenie spełniało warunki charakterystyczne dla umów o pracę, czyli wykonywania czynności w miejscu i czasie oraz pod kontrolą zleceniodawcy.

Warto przypomnieć również, że firmy, które realizują kontrakty w ramach zamówień publicznych mają szansę ubiegania się o waloryzację umów w związku ze zmianą zasad ubezpieczenia. Jeśli nie otrzymają podwyżki będą mogły zerwać umowę z trzymiesięcznym wypowiedzeniem.

Dzięki nowym przepisom organizacje pracodawców i pracowników wskazują, że ustabilizuje się sytuacja finansowa w wielu sektorach działalności gospodarczej, ponieważ zmniejszy się presja na wyniszczającą cenową konkurencję. Nie będzie można już bez końca obniżać ceny w ofertach przetargowych, ponieważ znika możliwość obniżenia własnych kosztów o koszty zatrudniania pracowników na umowy o pracę i zastąpienia ich umowami zlecenie.

Prowadzenie księgowości może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza na początku działalności gospodarczej. Podstawowe kroki to wybór formy opodatkowania, zgłoszenie działalności do odpowiednich urzędów oraz założenie firmowego konta bankowego. Warto również rozważyć korzystanie z oprogramowania do księgowości, które ułatwia prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów. Jednak jeśli obawiasz się, że samodzielne rozliczenia pochłoną zbyt dużo Twojego czasu, warto zastanowić się nad współpracą z biurem rachunkowym. Profesjonalne wsparcie pozwala uniknąć błędów i skupić się na rozwijaniu biznesu. Biuro rachunkowe w Wołominie to doskonały wybór, jeśli zależy Ci na indywidualnym podejściu, precyzyjnych rozliczeniach i terminowości. Skorzystanie z usług ekspertów to również większy spokój w przypadku kontroli urzędowych czy konieczności interpretacji przepisów podatkowych. Właściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych nie tylko pozwala uniknąć problemów prawnych, ale także pomaga lepiej zarządzać finansami Twojej firmy.