Wiele firm i osób prywatnych korzysta obecnie z usług biur rachunkowych – pracownicy takich placówek służą bowiem solidną radą we wszystkich kwestiach związanych z księgowością i finansami. Zdarza się jednak, że nasze sprawy prowadzone są przez jakieś biuro rachunkowe, a tymczasem my mamy na oku inne. W jaki sposób bezpiecznie zmienić biuro rachunkowe? Czy warto?

Zmiana biura rachunkowego

Oferta biur rachunkowych jest obecnie szeroka – dlatego też klienci mają w czym wybierać. Zdarza się, że jakiś pracownik zawiódł nasze zaufanie, czy też po prostu znaleźliśmy firmę o lepszych rekomendacjach. Podpisanie umowy z danym biurem rachunkowym nie obliguje nas oczywiście do współpracy z nimi przez całe życie – jednak umowa to umowa. Dlatego też najlepiej byłoby zaczekać do jej wygaśnięcia i wówczas po prostu podpisać kolejną umowę z innym.
Oczywiście, sytuacja wygląda zupełnie inaczej wtedy, gdy dane biuro rachunkowe zajmuje się sprawami swojego klienta w sposób nierzetelny – lub ma on pewne podejrzenia co do ich uczciwości. Warto pamiętać, że to na nim wciąż spoczywa odpowiedzialność przed Urzędem Skarbowym i sądem – nawet wówczas, gdy reprezentuje go dane biuro rachunkowe. W przypadku jakichkolwiek trudności czy podejrzeń, warto zatem zastanowić się nad zmianą biura rachunkowego – nim będzie za późno.

Jak zmienić biuro rachunkowe?

Aby zmienić biuro rachunkowe, tak naprawdę wystarczy wypowiedzieć umowę zawartą z poprzednim – i podpisać nową. Trzeba tylko pamiętać, że nasze sprawy majątkowe nie powinny pozostawać bez opieki, a zatem odpowiednio wcześniej musimy nawiązać kontakt z wybranym, nowym biurem rachunkowym i pozwolić im wdrożyć się we własne sprawy. Dzięki temu późniejsze przejście będzie płynne i bezpieczne.
Co dalej? Po wypowiedzeniu umowy, musimy również odwołać wszystkie pełnomocnictwa i nadać je nowemu biurowi rachunkowemu. Musi także nastąpić przekazanie wszystkich dokumentów księgowych. Poprzednie biuro rachunkowe musi oddać wszystkie oryginały, choć pozostawia u siebie kopie – w celu ich archiwizacji.