Świąteczny nastrój w firmie, a kwestie podatkowe

Okres świąteczny jest czasem, w którym w firmach panuje spore zamieszanie. Można je odczuć w każdym dziale, w szczególny sposób jest zaś ono widoczne w księgowości. Tam związane jest ono zresztą nie tylko z radosnym oczekiwaniem, ale i z próbą odpowiedzi na pytanie o to, jak rozliczać firmowe wydatki z tego okresu. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się w tym kontekście dekoracje świąteczne. Czy można uznać je za wydatki reprezentacyjne, a tym samym, czy możliwe jest wyłączenie ich z kosztów podatkowych?

Ozdoby świąteczne a kwestie podatkowe

Sam fakt kupowania dekoracji świątecznych przez firmę nie budzi większego zdumienia, gdy bowiem mówimy o świątecznym wystroju, zwykle nie możemy zakwestionować tego, że z powodzeniem mieści się on w tak zwanych standardach obrotu gospodarczego. Już choćby dlatego należy przyjąć, że koszty z nim związane powinny być kwalifikowane jako wydatki, które wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem firmy jako całości. Wystrój taki finansowany jest przecież po to, aby poprawić nastrój i atmosferę w firmie, a jednocześnie po to, aby wpływać pozytywnie na klientów i kontrahentów. Dzięki temu wydatek związany z jego zakupem może stać się kosztem podatkowym. Co ciekawe, taka interpretacja nie budzi też większych zastrzeżeń wśród samych organów podatkowych. Nawet, jeśli prosi się je o ustosunkowanie się do tego problemu (tak było choćby w przypadku Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który wydał stosowną interpretację 2 kwietnia 2014 roku), nie kwestionują one powszechnie obowiązującej tendencji do uznawania wydatków na ozdoby świąteczne za koszty uzyskania przychodów.

Sposób odliczania

Jeśli mamy do czynienia z czynnym podatnikiem VAT, który jest w stanie udowodnić, że wystrój świąteczny ma związek z działalnością, jaką wykonuje, należy pamiętać o tym, że przysługuje mu pełne prawo do odliczenia tak zwanego VAT naliczonego. Dokonuje się go w oparciu o faktury, które stanowią zakupu tych towarów i usług, które są związane ze świątecznym wystrojem jego firmy.

Co z wigilią pracowniczą?

Ostatnie lata to nie tylko rosnące zainteresowanie ozdobami świątecznymi w firmowej siedzibie, ale również wigiliami pracowniczymi. Okazuje się, że również je można organizować w sposób, który nie będzie zwiększał firmowych obciążeń podatkowych. Tu na korzyść pracodawcy działa przede wszystkim to, że w czasie spotkań tego rodzaju bardzo trudno jest odpowiedzieć na pytanie o to, jaka korzyść została odniesiona przez gościa, który pojawił się na wigilii. Tu najlepiej sprawdza się rezygnacja z tak zwanego indywidualnego poczęstunku, który może zostać zastąpiony przez tak zwany szwedzki stół. Jeśli jest on obecny na pracowniczej wigilii, nie ma możliwości wyliczenia kto i z jaką częstotliwością z niego korzystał.
Teoretycznie, można byłoby pokusić się o próbę hipotetycznego naliczenia wartości uzyskanego świadczenia. Działanie takie jest jednak niezgodne z przepisami ustawy o naliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych, praktyka taka nie jest więc stosowana.


Opublikowano

w

Tagi:

Prowadzenie księgowości może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza na początku działalności gospodarczej. Podstawowe kroki to wybór formy opodatkowania, zgłoszenie działalności do odpowiednich urzędów oraz założenie firmowego konta bankowego. Warto również rozważyć korzystanie z oprogramowania do księgowości, które ułatwia prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów. Jednak jeśli obawiasz się, że samodzielne rozliczenia pochłoną zbyt dużo Twojego czasu, warto zastanowić się nad współpracą z biurem rachunkowym. Profesjonalne wsparcie pozwala uniknąć błędów i skupić się na rozwijaniu biznesu. Biuro rachunkowe w Wołominie to doskonały wybór, jeśli zależy Ci na indywidualnym podejściu, precyzyjnych rozliczeniach i terminowości. Skorzystanie z usług ekspertów to również większy spokój w przypadku kontroli urzędowych czy konieczności interpretacji przepisów podatkowych. Właściwe prowadzenie ksiąg rachunkowych nie tylko pozwala uniknąć problemów prawnych, ale także pomaga lepiej zarządzać finansami Twojej firmy.